Det kanske finns hopp för LinkedIn ändå?

”LinkedIn blir den sociala profilen i Microsofts alla tjänster”, sa Satya Nadella under ett konferenssamtal med investerare på måndagskvällen. Vi på JBas, som dagligen ser resultat, priser, räckvidd och funktionalitet från kampanjer producerade på olika medieplattformar och sociala medier, har alltid varit lite kritiska till LinkedIn p g a deras dåliga leverans. Nu håller vi tummarna för att Microsoft får ordning på bolaget. Nyheten om Microsofts bud på LinkedIn slog ner…

Läs mer

Båstad och Växjö kommuner har satsat på profilkampanjer för socionomer, lärare och sjuksköterskor under våren

Som ett komplement till ordinarie annonsering med konkreta jobb, har Båstads kommun satsat på ett antal profilkampanjer för svårrekryterade yrkesgrupper. Detta gjorde även Växjö kommun under en tre veckors kampanj i april. Vi har använt oss av annonsformatet karusellannons/flerbildsannons för att försöka lyfta fram fler värden i alla kampanjer.  De här kampanjerna har vi optimerat mot större geografiska områden än vad vi brukar för Båstad. Totalt har vi nått över…

Läs mer

Varför sökte du jobbet?

Idag med det enorma medieflöde som omger oss, är det ibland svårt att komma ihåg var man såg något som intresserade, eller hur? Det är oftast en mix av flera kanaler som skapar resultat – hemsidan, platsbanken, lokaltidningen, tips och sociala medier. Av alla dessa kanaler är Facebook i särklass störst och mest välbesökt. På Facebook loggar man i genomsnitt in 16 gånger/dag. Vår rekommendation är alltid att komplettera frågan…

Läs mer

Västerås Stads annons engagerar

På Västerås stads annons för att rekrytera arbetshandledare, skapas engagemang som resulterar i mängder med jobbtips, aktiviteter och stor social räckvidd. Social räckvidd är viktigt för att nå effekt. Det är bara att gå till sig själv. Ett inlägg som delats eller gillats  av någon i det egna nätverket får större uppmärksamhet på tips och delningar än bara en annons i flödet. Länk till annonsen

Läs mer

100 000 högskoleutbildade i norra Sverige såg Arjeplogs chefsannonser

Arjeplog har under våren annonserat ut flera chefstjänster på Facebook,  exempelvis rektor, personalchef och socialchef. Intresset på Facebook för kampanjerna, som annonserades ut i hela norra Sverige med sökordsoptimering, har var mycket stort. Totalt har mer än 4 000 personer länkat sig vidare till platsannonserna och annonserna har nått över 100 000 personer med högskoleutbildning i norra Sverige. Länk till annonsen

Läs mer

Vänersborgs kampanj för att rekrytera stadsarkitekt nådde 60 000 i hela Sverige

Inför rekryteringen av ny stadsarkitekt ville Vänersborgs kommun testa något nytt. De producerade en film och skapade en unik landningssida för tjänsten på hemsidan, vilket skapade ett högre läsvärde.  Vi producerade två olika annonsformat i samma kampanj. Med en budget på totalt 7 000 kr gjorde vi två annonskampanjer varav en var en filmannons som sågs av över 60 000 personer. länk till annons

Läs mer

Har ni också förlängt ansökningstiden för vissa YH – utbildningar?

På sociala medier når ni snabbt dem ni vill nå och efter hundratals optimerade kampanjer för vuxenutbildningar under året, har vi målgrupperna!  Har ni inte testat att annonsera på Facebook tidigare så kommer här en snabboffert. För 5 000 kr producerar vi en kampanj (bildmontage, optimering och statistik) och garanterar att minst 500 personer kommer att besöka er målsida = er informationssida. Självklart är era möjligheter till budgetar, mål och…

Läs mer

Gymnasieskolorna satsar på olika annonsformat inför omvalet

Detta galleri innehåller 4 fotografier.

Hur är söktrycket till skolan? Det är inte försent med en kampanj på Facebook! Lunds dans och musikalgymnasium har i flera år arbetat strategiskt med annonsering på sociala medier tillsammans med JBas. Varje år bearbetar och når de med sina kampanjer tusentals presumtiva elever via Facebook och Instagram. Thorildsplans gymnasium bearbetar niorna i Stockholmsområdet framgångsrikt flera ggr per år och i år valde de en enbildsannons. Västerviks Gymnasium vill visa…

Läs mer

Nästan alla kommuner använder Facebook 2016

Allt fler kommuner använder Facebook och antalet människor som gillar en kommuns Facebooksida har mer än fördubblats sedan 2013. Det visar en ny mätning från SKL. – Det är intressant att se att allt fler medborgare väljer att följa kommuner och landsting på Facebook. Det visar att kommuner och landsting har hittat en engagerande mix av innehåll som människor är intresserade av att följa, säger Monica Björklund Aksnes, kommunikationsdirektör, Sveriges…

Läs mer

Folkhögskolor

Saknar ni deltagare till vissa av era kurser? Vi hjälper er med målinriktade kampanjer!                           Kurser i journalistik, sömnad, film, konst, språk, hälsa, yrkesutbildningar, religion, hållbar utveckling, musik, teater, trädgård, idrott, friskvård, foto, dans, design, konsthantverk, smide, behörighetsutbildningar – man kan läsa många olika ämnen på folkhögskola. Instagram följer numera med i de flesta formaten – utan extra…

Läs mer

Varje dag länkar sig tusentals ungdomar in till kommunernas sommarjobbserbjudanden

Här ser ni några exempel på hur kollegor till er runt om i Sverige använder sig av sociala medier för att nå ut med sina sommarjobb. Kontakta oss så vi hjälper vi er att ta fram vilket alternativ som är bäst för er. Klicka på bilderna så kommer ni till annonsen     Här är några fler exempel på kunder som länkar till  en samlingsannons där de hanterar alla sina…

Läs mer

Yrkeshögskolorna

I mitten av januari får arrangörerna av yrkeshögskoleutbildningar besked om vilka kurser de får tillstånd att anordna till hösten 2016. Vi på JBas AB hjälper er med kampanjerna – oavsett om det gäller att få nya elever till utbildningar som redan är etablerade eller om ni vill informera om heta nyheter. Vi har flera olika annonsformat att arbeta i – från traditionella annonser med en bild till karusellannonser med upp…

Läs mer

Gymnasieskolorna

Det drar ihop sig till gymnasievalet – ett viktigt val i alla ungdomars liv. Gymnasieskolorna arrangerar mässor, Öppet hus, Infokvällar m m för att locka till sig ungdomarna (och deras föräldrar) för att få tillfälle att berätta om vilka unika värden just deras skola har. Under många år har vi på JBas AB varit gymnasieskolornas bollplank och mediebyrå. Vi sköter era kampanjer med information om aktiviteterna, med information om vilka…

Läs mer

Skicka julhälsningen från kommunen på Facebook och Instagram så når ni garanterat flest invånare! Julhälsningen är också årets bästa tillfälle att på enkelt sätt få fler att upptäcka er Facebooksida och börja följa den. Julhälsning = gilla kampanj Vill ni ha vår hjälp så kontakta oss på telefon eller lägg ett mail till info@jbas.se Vi har neutrala julbilder som ni får använda och föredrar ni en lokal julbild så maila över…

Läs mer

Skapa en levande kampanj för sommarjobben

  Vimmerby kommun  satsar på sociala medier inför sommarrekryteringen Vimmerby kommun har startat upp bearbetningen i sitt närområde för att få fler och mer kvalificerade vikarier att snabbare välja Vimmerby kommun som arbetsgivare sommaren 2016. Vimmerby kommun använde sig framgångsrikt av Facebook inför sommaren 2015, vilket förra våren innebar en markant ökning av ansökningar och ett ökat intresse för Vimmerby kommun som arbetsgivare. Kampanjen har startat och pågår t o m…

Läs mer